a.dziuba@zgkjezierzyce.pl
transport@zgkjezierzyce.pl
p.kauch@zgkjezierzyce.pl
INFORMACJE OGÓLNE DOTYCZĄCE PROCEDURY ZAJĘCIA PASA DROGOWEGO I UMIESZCZENIA URZĄDZEŃ
Postawa prawna:
-
Ustawa z dnia 21 marca 1985 roku o drogach publicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 470, 471, 1087. )
-
Uchwała Nr XIX/203/2020 Rady Gminy Słupsk z dnia 25 lutego 2020 r. w sprawie ustalenia wysokości stawek opłaty za zajęcie 1m² pasa drogowego dróg publicznych będących w zarządzie Gminy Słupsk
-
Uchwała Nr XXII/236/2012 Rady Gminy Słupsk z dnia 11 grudnia 2012r. w sprawie powierzenia spółce Zakład Gospodarki Komunalnej w Jezierzycach sp z o.o. zadań własnych gminy oraz upoważnienia w tym zakresie Prezesa Zarządu Spółki do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej
-
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 czerwca 2004 roku w sprawie określenia warunków udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego ( Dz. U. z 2016 r. poz. 1264),
-
Ustawa z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333 ),
-
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 256, 695, 1298.),
-
Ustawa z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2020 r. poz. 293, 471. 782, 1086, 1378. ),
-
Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w dnia 2 marca 1999 roku w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (tekst jednolity Dz. U. z 2016 r. poz. 124 z późn. zm .),
-
Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 maja 2000 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (Dz.U. 2000 nr 63 poz. 735),
-
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 110, 284, 568, 695, 1087, 1517. ),
-
Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2020 r. poz. 65, 284, 471, 782, 1709 .),
-
Ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (U. z 2020 r. poz. 1546, 1565. ).
ROZPATRZENIE SPRAWY:
Odpowiedź następuje w formie pisma lub decyzji administracyjnej w terminie 30 dni od daty złożenia wniosku oraz wymaganych dokumentów. W przypadku spraw szczególnie skomplikowanych nie później niż w ciągu dwóch miesięcy (art. 35 § 3 kpa), jednakże zarządca dróg dokłada wszelkich starań, aby sprawy były rozpatrywane w terminie krótszym, bez zbędnej zwłoki.
Dokument może być odebrany w następującej formie:
-
osobiście w siedzibie Zakładu ,
-
poprzez pocztę tradycyjną
O formie odbioru decyduje Wnioskodawca w formularzu wniosku.
TRYB ODWOŁAWCZY:
Od niniejszej decyzji służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Słupsku za pośrednictwem Prezesa Zakładu Gospodarki Komunalnej Sp z o.o złożone w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna, co oznacza, iż decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu i brak jest możliwości zaskarżenia decyzji. Nie jest możliwe skuteczne cofnięcie oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania.
UWAGI:
Złożenie wniosku nie upoważnia do zajęcia pasa drogowego.
Za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia zarządcy drogi, z przekroczeniem terminu zajęcia określonego w decyzji lub o powierzchni większej niż określona w decyzji zarządca drogi wymierza w drodze decyzji administracyjnej, karę pieniężną w wysokości 10- krotności opłaty ustalanej zgodnie z art. 40 ust. 4-6 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r. poz. 2068 z późn. zm.).
Za okres końcowy zajęcia, uważa się dzień przywrócenia terenu do stanu pierwotnego. Zarządca drogi dokonuje komisyjnego odbioru zajmowanego odcinka pasa drogowego.
OPŁATY SKARBOWE:
-
Wydawanie zezwoleń i dokumentów w sprawach budownictwa mieszkaniowego nie podlega opłacie skarbowej zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz. U. z 2019 r. poz. 1000 z późn. zm .).
-
Zezwolenie na lokalizację lub przebudowę zjazdu podlega opłacie skarbowej w wysokości 82,00 zł według stawki określonej w części III ust. 44 kol. 2 pkt 2 załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej.
Kwotę 82,00 zł. za zezwolenie na lokalizację lub przebudowę należy wpłacać na konto Urzędu Gminy w Słupsku na nr rachunku: 56 9315 0004 0050 3934 2000 0010 lub gotówką w kasie UG Słupsk.
Oryginał potwierdzenia wniesienia ww. opłaty skarbowej należy dołączyć do wniosku o uzyskanie zezwolenia na lokalizację/ przebudowę zjazdu.
-
Pełnomocnictwo podlega opłacie skarbowej w kwocie 17,00 zł. według stawki określonej w części IV kol. 3 załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej.
Kwotę 17,00 zł za pełnomocnictwo należy dokonać bezgotówkowo na rachunek Urzędu Gminy w Słupsku na nr rachunku: 56 9315 0004 0050 3934 2000 0010 lub gotówką w kasie UG Słupsk.
Oryginał potwierdzenia wniesienia ww. opłaty skarbowej należy dołączyć do pełnomocnictwa przy wniosku składanym do Zakładu Gospodarki Komunalnej w Jezierzycach Sp z o.o.
KARY:
Zgodnie z art. 40 ust. 12 ustawy o drogach publicznych za zajęcie pasa drogowego:
-
bez zezwolenia zarządcy drogi
-
z przekroczeniem terminu zajęcia określonego w zezwoleniu zarządcy drogi
-
o powierzchni większej niż określona w zezwoleniu zarządcy drogi
– zarządca drogi wymierza, w drodze decyzji administracyjnej, karę pieniężną w wysokości 10- krotności opłaty ustalonej na postawie art. 40 ust. 4-6 w/w ustawy oraz podanych w Uchwale Nr XIX/203/2020 Rady Gminy Słupsk z dnia 25 lutego 2020 r. w sprawie ustalenia wysokości stawek opłaty za zajęcie 1m² pasa drogowego dróg publicznych będących w zarządzie Gminy Słupsk.
ZGŁASZANIE SZKÓD KOMUNIKACYJNYCH I OSOBOWYCH:
W przypadku uszkodzenia pojazdu na drodze publicznej lub niepublicznej poszkodowany w formie pisemnej zgłasza fakt zaistnienia szkody do Zakładu Gospodarki Komunalnej w Jezierzycach
Zgłaszając szkodę poszkodowany przedstawia szczegółowy opis wypadku (zdarzenia) podając dokładne miejsce zdarzenia (tj. miejscowość, numer drogi lub nazwę ulicy), datę i godzinę zdarzenia, przyczynę i szkic sytuacyjny oraz informacje dotyczące pojazdu/pojazdów uczestniczących w kolizji/wypadku oraz czy zdarzenie zostało zgłoszone na policję.
Ponadto do zgłoszenia szkody należy załączyć niżej wymienione dokumenty:
-
Pisemne oświadczenie świadków zdarzenia (jeżeli tacy są) wraz z podaniem ich adresów
i numerów telefonów. -
Kserokopie:
– dokumentu tożsamości,
– dowodu rejestracyjnego pojazdu lub pojazdów uczestniczących w kolizji,
– prawa jazdy kierującego lub kierujących,
– posiadanej polisy ubezpieczeniowej OC.
-
-
Inne dokumenty uzasadniające roszczenia (np. dokumentacja fotograficzna z miejsca
zdarzenia, zdjęcia obrazujące uszkodzenie pojazdu w wyniku zaszłego zdarzenia, faktury oraz rachunki za dokonane naprawy lub wymianę części samochodowych wystawione na właściciela pojazdu
Następnie zebrany materiał należy odesłać bądź dostarczyć osobiście do Zakładu Gospodarki Komunalnej w Jezierzycach, ul. Kolejowa 5. Po otrzymaniu zgłoszenia szkody zarządca drogi przekazuje ubezpieczycielowi całą dokumentację dotyczącą zgłoszonej szkody.
-
Dokumenty do pobrania :
1. Wniosek na zajęcie pasa drogowego budowa-przebudowa zjazdu
2. Wniosek na zajęcie pasa drogowego-ogródek konsumpcyjny
3. Wniosek na zajęcie pasa drogowego-reklama
4. Wniosek na zajęcie pasa drogowego
5. Wniosek o wydanie zezwolenia na lokalizację, przebudowę, remont obiektów budowlanych i urządzeń
6. Wniosek o umieszczenie infrastruktury